Nieuws


 

Bericht zonder titel

Geplaatst 13 dec. 2016 02:08 door Herma van Bruchem   [ 31 jul. 2017 03:33 bijgewerkt ]


Filosofieles over de vraag: WAT IS EEN VERHAAL?

Door groep 678c De Goudzoekers.

Verslag door Angel Geerlof


Ons wereldoriëntatie thema was Romeinen. We luisterden naar het verhaal van Romus en Remulus. Naar aanleiding daarvan gingen we filosoferen over ‘verhalen’.


filosofische onderzoeksvragen:

Wat is een verhaal?

Wat gebeurt er als we zeggen: ‘volgens de overlevering’?

Is jouw leven ook een verhaal?

Verandert je verhaal als je herinneringen veranderen?

Wat gebeurt er met een verhaal als het doorverteld wordt?

Is de werkelijkheid een verhaal?

Is een verhaal altijd verzonnen?

Heeft een verhaal altijd een begin?

Heeft een verhaal altijd een einde?



Wat is een verhaal?

Douwe: Het verhaal wordt verteld en overgeleverd

Is jouw leven ook een verhaal?

Naomi: Ik denk eigenlijk van wel want er gebeurt wel veel in je leven.

Krystian: Je hebt een vakantie en dan komt er een tornado. Je verhaal gaat verschillende kanten op.

Niamh:Ik vind wel dat mijn leven ook een verhaal is. Want je maakt wel veel dingen mee.

Mauro: Maar je kan niet echt vertellen over je leven.

Douwe: Tot nu toe is het een verhaal

Timon: Iedereen heeft een verhaal en er komt ook steeds een stukje bij.

Mike: Dus je verhaal gaat altijd door?

Bradey: Ik denk wel dat je een verhaal in je leven hebt want je kan het op verschillende manieren doen. Je leven, bedoel ik.

Florijn: Het wordt het pas een groot verhaal als je het opschrijft.

Naomi: Het is net een boekenserie.

Krystian:Eigenlijk begint je verhaal steeds opnieuw, want je hebt steeds nieuwe delen. Als je overlijdt dan heb je niks om te denken en niks om op te schrijven.En als je dood bent dan begin je eigenlijk je verhaal nog eens opnieuw.

Kate: Eigenlijk is je leven wel een verhaal dat je zelf maakt want je beleeft veel nieuwe dingen.

Niamh: Ik denk dat Naomi en Krystian ook gelijk hadden toen ze zeiden dat je steeds nieuwe dingen meemaakt.

Maar als je geboren wordt dan maak je een verhaal en het eindigd niet meer.





Verandert je verhaal als herinneringen veranderen?

Pim: Nou eigenlijk wel.

Douwe: Het verhaal verandert niet.

Oek: Ja, ik denk het wel, er verandert wel wat want als je ouder bent dan verandert je verhaal wel .

Kate: als je bv jong bent dan weet je nog te herinneren wat je toen nog had gedaan. Maar er verandert wel wat want er komen wel nieuwe dingen bij.

Florijn:Je verhaal en je herinneringen zijn anders, denk ik.

Gina: Je hebt een toren en bv als je jong bent dan heb je een toren een andere toren en dan als je ouder bent dan verandert  dat helemaal.

Ja, zegt Douwe, een soort Jenga Toren.

Timon: dat het verleden iets zegt over de toekomst.

Krystian:misschien verandert het wel na een jaar.

Als je foto's maakt dan kan je dat ook herinneren.

Naomi:Je verhaal  komt terug als een spookje.

Sude: Ik denk dat het hetzelfde is,  er is geen verschil

Hielke: Het verleden maakt jouw toekomst.


Heeft een verhaal altijd een begin en einde?


Kate: een verhaal begint niet bij een geboorte want als je voor de eerste keer gaat eten dan is dat ook niet echt een begin.



Douwe: Je leven is een verhaal want het heeft een begin en een eind.Dat hoort echt bij een verhaal en wat er tussen in zit is je leven.

Zou dat kunnen?


oktober 2016

“Filosoferen over denken’ een filosofieles die bedacht is door kinderen uit 678c, geleid werd door diezelfde kinderen en gevoerd werd door alle kinderen, met ouders en de juf. Notulen zijn van Angel uit groep 8.

vragen

  1. Wat is nadenken?

  2. Hoe denk je na?

  3. Kun je wel nadenken?

  4. Denk je vaak na?

  5. Waarvoor gebruik je nadenken?

  6. Waarom denk je na?

  7. Is denken wel goed voor je?

  8. Kun je ook wel eens niet nadenken?

  9. Kun je ook fout nadenken?

  10. Waarom is denken zo belangrijk?



  1. Wat is nadenken?


Kate: nadenken is denken over een vraag wat wordt gesteld.

Florijn: ik denk dat nadenken niet bestaat want nadenken gebruik je altijd voor iets.

Douwe:ik denk dat nadenken wel bestaat want je hebt het wel altijd nodig om over iets na te denken

Kate: je kan ook denken over een rekensom en over vragen die worden gesteld.

Moeder van Lucas: je kan ook nadenken over een stap die je zet en dat het niet automatisch hoeft.

Wilma: je kan ook nadenken over het leven.

Florijn: er zit geen usbstick in je hersenen, het zijn jehersenen die dat doen.

Mama van Angel: er hoeft niet altijd antwoordt te geven over een  vraag die iemand stelt.

Florijn:dromen kunnen ook niet zomaar komen.

Wilma: kunnen je hersenen ooit vol raken?

Moeder van Jules: wat ik vaak doe is nadenken over ‘wat vind ik ergens van.’

Kate: als je allemaal vragen in je hoofd hebt dan denk je ook na.

Florijn; heb je misschien ook een magazine in je hoofd?

Mauro: je hersens zijn zo oneindig, je kan 16.8 miljard gigabite kan opslaan in je hersens.

Mama van Angel: ik denk dat denken wel degelijk wel een manier is om te mediteren en even niet na te denken of yoga

Gina: ik denk dat je als je slaapt ook niet na kan  denken

Kate: ik denk juist wel dat je na kan denken in je slaap, want hoe kom je dan aan een droom?

Krystian: je denkt wel altijd na, want je denkt bijvoorbeeld: hoe laat moet ik naar school toe.

Florijn: als je probeert niet na te denken dat gaat toch niet lukken.

Wilma: als ik aan het hardlopen ben dan denk ik dat ik dan niet nadenk, zou dat kunnen?

Mauro: als ik met vrienden naar de stad ga dan is op een alles weg dan ben ik wel bijna  alles vergeten

Moeder van lucas: als je denk ik wil niet nadenken dan denk je toch na

Kate: je denkt dan niet na waar je naar toe gaat  dan denk je wel na want je gaat iets doen.

Sofia: soms denk je wel eens dat het iets eerder is gebeurd en dan daarna is het weer weg.

Laila: als je de trap af ga dan denk ik soms wow ben ik er nu al

Wilma:ik denk dat het gedachteloos is.

Douwe: je denkt wel na, waar je heen moet, want je gaat niet zomaar ergens naartoe waar je van vindt: waar ben ik nu?

Mauro:waarschijnlijk denk je wel na, want Wilma zei van als ik ergens naartoe met sporten dan denk ik niet na, ben je dan niet eigenlijk aan het  het dagdromen

Krystian: als ik op de fiets zit dan ben ik soms aan het zingen en dan denk ik dat ik het leuk vindt en dan ga ik het doen.

Krystian:je hebt ook mensen die ook iets vergeten zoals oudere mensen.

Mama van angel: je gaat soms op in muziek en dan denk je soms niet na.

Niamh: als je ontspannen bent kan je soms vergeten en dan houden je hersenen op.

Dagmar: ik heb gelezen over vergeetachtige mensen.

Florijn:mensen zeggen soms dat je in de les kan slapen en ik snap niet meer hoe dat kan.


Hoe denk je na?

Mama van Lucas: ik denk dat dieren ook nadenken over iets

Douwe: ik denk dat dieren meer beelden in hun hoofd hebben.

Krystian: er is ook een film, doen ze dan ook hetzelfde of doen ze dat op een andere manier.

Wilma: soms stuur ik mijn hersens ook naar een som, want als ik een som moet uitrekenen dan denk ik toch ook na over de som, gaan de hersenen dan in die richting van die som?

Mauro: ik denk dat er soorten hersenen zijn zoals rekenen taal enzo

Zus van Mattia: is er een verschil tussen denken aan iets denken en nadenken?

Florijn: ik denk dat alles wel samenwerkt

Moeder van lucas: je hebt ook uitvindingen waar je van kan zien welke hersenen je kan gebruiken.

Mama van angel: hoe zit dat dan over emoties?

Kate: misschien zitten er wel poppetjes in je hoofd


Waar gebruik je nadenken voor?

Florijn; voor iets op te lossen of om iets te doen?

Wilma: ik denk dat nadenken ook kan gebruiken voor het nadenken (bijvoorbeeld als je in je bed ligt)

Niamh: als je iets vergeet, hoe denk  je dan na, wat je dus vergeten bent.

Mauro: je hersenen denken ook onbewust.

Mama van Lucas: is dat dan nadenken waar het over gaat automatisch?

Kate: denken is denken!

Douwe: dit is het einde denk ik


tops

Florijn: ik vond het goed

Laila: super leuk

Kate: goed onderwerp hebben jullie gekozen.

Gina: ik vond dat de ouders wel meededen voor de vragen.

Dagmar: ik vond het echt een interessant onderwerp dat jullie hebben gekozen.


Tips

Geen!




Filosoferen over ruilen

Geplaatst 1 jun. 2016 04:26 door Herma van Bruchem   [ 31 jul. 2017 03:33 bijgewerkt ]

Bericht zonder titel

Geplaatst 7 dec. 2015 06:41 door Herma van Bruchem   [ 31 jul. 2017 03:33 bijgewerkt ]

Opdracht 8 Filosoferen over geheimen, groep 678c,

de Goudzoekers, op de dag van de filosofie.

bron: centrum voor kinderfilosofie van Marja van Rossum


Van wie zijn geheimen?

Van jezelf, alleen jij kent dat geheim. Je bepaalt zelf of je het aan iemand anders vertelt.

Als je iemand vertrouwt, kun je het gerust aan hem of haar vertellen. Of als je iemand erg goed kent.


Is een geheim nog een geheim als je het aan iemand anders vertelt? Eigenlijk niet, als je het deelt , is het geen geheim meer.

Of ja, dat kan eigenlijk best, je kunt ook samen een geheim hebben.

Sommige geheimen vertel je wel, andere weer niet. Een verrassing bijvoorbeeld,vertel je zeker niet, want dan is het geen verrassing meer.

Je kunt ook samen een geheim hebben, als je samen iets hebt meegemaakt.


Heb je geheimen die je nog nooit aan iemand anders verteld hebt? [niet vertellen!]

Zestien kinderen hebben geheimen die ze nog nooit aan iemand verteld hebben, 5 kinderen hebben geheimen die ze wel aan iemand verteld hebben.


Kun je zien of iemand een geheim heeft?

Ja, dat kun je wel zien, bijvoorbeeld als iemand lacht, dan heeft ie vast een geheim. Ja maar, dat lachen kan ook iets heel anders betekenen, toch? Misschien is er helemaal geen geheim.

Als het bij  iemand thuis niet goed gaat, kan je dat soms ook aan diegene zien. dan komt ie niet zo vrolijk op school.

Kan iemand aan jou zien of je een geheim hebt? Ja , dat is vaak wel te zien.


Kan een kat of hond geheimen hebben?

Ja , dat kan zeker. Onze kat haalt streken uit als wij niet thuis zijn. Die gaat gerust op de bank liggen, terwijl dat niet mag.

Onze kat heeft een aanbidder, een kat die soms wel 5 uur op de vensterbank zit te wachten. Dan hebben ze een geheim afspraakje.



Kan een geheim te groot zijn? Heeft iemand daar ervaring mee?

Ja, daar hebben kinderen uit onze klas wel ervaring mee. Als je bijvoorbeeld iets kapot hebt gemaakt en je verzwijgt dat, dan kun je daar erg veel last van hebben. Als je het dan toch aan je vader of moeder vertelt, krijg je meestal niet op je donder.

De meeste kinderen voelden zich opgelucht nadat ze een geheim vertelden aan hun ouders. Ze hadden er dan geen last meer van. Want een geheim, daar kun je soms best gestrest van zijn.


Filosofieles in groep 345 C

Geplaatst 16 dec. 2014 06:14 door Diane Kooij   [ 31 jul. 2017 03:33 bijgewerkt door Herma van Bruchem ]

In de bijlage een verslag van een (filosofisch) gesprek bij de 'Indianen'.
Veel leesplezier  

Filosofieles in groep 678 C

Geplaatst 16 dec. 2014 02:50 door Diane Kooij   [ 31 jul. 2017 03:33 bijgewerkt door Herma van Bruchem ]

In de bijlage treft u een uitgewerkte filosofieles van de 'Goudzoekers'.
Zeer bijzonder om te lezen hoe er op een hoog niveau met elkaar gesproken wordt. Veel plezier!

De december editie v.d schoolkrant!

Geplaatst 4 dec. 2014 02:18 door Diane Kooij   [ 31 jul. 2017 03:33 bijgewerkt door Herma van Bruchem ]

In de bijlage treft u de december editie van de schoolkrant aan! Veel leesplezier!

Schaaktoernooi

Geplaatst 12 nov. 2014 23:44 door Diane Kooij   [ 31 jul. 2017 03:33 bijgewerkt door Herma van Bruchem ]

In de map 'albums' staan de foto's van het schaaktoernooi. Woensdag 12 november 2014 heeft dit plaatsgevonden in de kantine van Deetos.  

Tentoonstelling project FEEST!

Geplaatst 12 okt. 2014 02:05 door Diane Kooij   [ 31 jul. 2017 03:33 bijgewerkt door Herma van Bruchem ]

Onder het kopje 'albums' vindt u een verzameling van foto's, gemaakt tijdens de tentoonstelling 'FEEST!' op donderdag 9 oktober van 18:30 -19:00 uur.  

Leo Schellinger: 25 jaar in dienst bij OPOD

Geplaatst 1 okt. 2014 07:33 door Diane Kooij   [ 31 jul. 2017 03:33 bijgewerkt door Herma van Bruchem ]

Vandaag viert Leo Schellinger, conciërge op de Statenschool, zijn 25-jarig jubileum bij OPOD. Een knappe en bijzondere prestatie. 
Meestal zingt Leo 's ochtends de kinderen toe in de gangen van de school, maar dit keer was het omgedraaid. 
De kinderen zongen luidkeels: 'Bring it on home to me' van Sam Cooke. Het lijflied van 'onze' Leo.  
Ook de krant is langs geweest! Lees hier het bericht!
Ouders en andere genodigden zijn van harte welkom op 31 oktober om het jubileum van Leo Schellinger mee te vieren (zie bijlage).

'Werelddovendag' 27 september 2014

Geplaatst 29 sep. 2014 10:31 door Diane Kooij   [ 31 jul. 2017 03:33 bijgewerkt door Herma van Bruchem ]

Op zaterdag 27 september opende burgemeester Brok, op de trappen van de Statenschool, 'Werelddovendag'.
Een groots evenement, waar mensen uit binnen- en buitenland aanwezig waren.
In de Statenschool zijn diverse activiteiten aangeboden en workshops georganiseerd voor dove mensen en diverse andere geïnteresseerden .

1-10 of 23